Det är inte bara i själva affärsplanen som man håller utkik efter rätt målgrupp. Även när man gör något så enkelt som reklamprodukter för att dela ut till kunder eller till det egna företagets medarbetare, gäller det att ha en god strategi.
Det tjänar ingenting till att ge ut gåvor man vet kommer att slängas bort eller stoppas undan.
Om du har kunder som till exempel är i cafébranschen kanske det inte är en god idé att ge bort mössor eftersom vederbörande befinner sig inomhus större delen av dagen.
Ge därför bort profilkläder ni vet kommer användas och uppskattas och som kommer att få ytterligare människor att snappa upp ert varumärkesnamn och sprida ryktet vidare. Endast då kan ni skapa en effektiv varumärkesspridning som gynnar alla parter.
En tidskrävande uppgift
Förvisso tar detta en hel del tid i anspråk men i slutändan kommer ni både få bättre koll på era kunder och samtidigt utveckla en bra marknadsföringsstrategi som kan användas om och om igen.
Det är inte bara att knäppa med fingrarna och kontakta en tryckfirma för att trycka upp olika profilplagg och accessoarer på måfå. Att bestämma sig för rätt sak till rätt kund tar tid och energi men är dock så roligt.
Dessutom ska man inte sticka under stolen med att alla företag har en budget att hålla sig till och då kan man inte bara trycka upp saker hursomhelst.
Sätt er ner och diskutera igenom beslutet och fundera över vilken målgrupp som kommer att få ta del av era snygga profilkläder samt vilken typ av plagg och budskap som de kan ha nytta av. Ju mer insatta ni är i era kunders beteenden och behov, desto bättre reklamprodukter kan ni förmedla.
Titta på föregående säsongers profilkläder om ni har gjort några sådana och analysera hur dessa gick hem hos folk. Sedan är det bara att gå vidare utifrån det. Är det första gången så bör ni titta på konkurrenternas metoder och göra något ännu mer effektivt.