När man väljer typ av profilkläder är det inte bara att blunda och peka för att sedan sätta igång med tillverkningen. Man bör alltid hålla en röd tråd i allt man gör som företag för att budskapet och värderingarna ska stämma överens med de produkter eller tjänster man tillför kunderna. Vill man utge sig för att vara strikt och seriös och påpeka det i sina varor och tjänster, ska man också följa samma stil i sina profilkläder. Då kan en minimalistisk pikétröja med ett litet diskret broderi vara bäst, medans ett personligt intryck med en dos humor passar sig bättre till ett livligt företag som vill vara nära sina kunder och upprätthålla en mer familjär relation.
Stärk ditt varumärke
När du tillverkar dina profilkläder eller trycker upp dem så är det av värde att veta att ens företag ska reflekteras i plaggen och trycket. Är det bara företagsloggan man ska trycka upp så kanske det inte är speciellt svårt att välja färg eftersom loggan redan är klar men om man vill gå ett steg längre och lägga in budskap, bilder eller färger i plagget för att ge det en betydligt mer personlig prägel så bör man tänka igenom färgvalet och teckensnitt samt placering av logga och budskap på plagget. Allt ska stämma överens med företagets image så att folk direkt vet att det handlar om er. Man ska inte behöva fundera eller titta efter för att förstå budskapet korrekt. Bara då kan er strategi komma till användning och era plagg bäras på det sätt ni hade önskat er från början.
Se över färger och deras betydelse först
Tänk på att vissa färger har olika innebörd i olika länder så om ni skickar era plagg till utländska mottagare så se alltid till att ha läst på ordentligt först. Man vill gärna undvika missförstånd och kulturkrockar inom affärsvärlden och detta gälelr inom alla branscher.